Tuesday, March 8, 2011

Bila motivasi turun, mulalah mencari pekara-pekara yang membangkitkan motivasi: Satu Persepsi!

"Bila motivasi turun, mulalah mencari pekara-pekara yang boleh membangkitkan motivasi: Satu Persepsi!."Tajuk kat atas sound serius kan??.Tapi percaya atau tidak, setiap dari kita mempunyai sekurang-kurangnya satu ayat yang mampu membangkitkan diri kita yang kadang-kala leka dengan kehidupan dan kalau lebih tue, aku rasa ia lebih kepada bonus.

Berbalik kepada tajuk, apabila mood down akibat dari pekara-pekara yang berlaku dalam kehidupan maka kita seolah-olah malas untuk terus hidup.Betul atau tidak terpulang kepada persepsi masing-masing TETAPI bagi menanggani benda2 sebegini, carilah ayat2 motivasi yang mampu memberi kepuasan tahap dewa kepada anda.

Untuk seketika, aku lebih tertarik kepada ayat2 atau kata2 dari Ungku Aziz:

Sekali baca kita tersenyum
Dua kali baca kita tersengih
Tiga kali baca kita terasa
yang selebihnya tue,
Faham-fahamlah...



Untuk lebih bersemangat sikit, aku selitkan keratan akhabar
mengenai beliau


............................

Tepuk dada
tanya diri anda sendiri....


Sumber Pictures: Mr Google

8 comments:

  1. marvelous! ... tak terkata apa, kalu bmain ngan persepsi sllu kita bleh hidup aman ka ammar? kerana ia mrupakan satu pemikiran yang bermain dlm diri ...

    ReplyDelete
  2. Salam.. Alhamdulillah artikal yg baik sekali hang kongsi kt sini amar.. Keratan akhbar tu sangat menarik dan bg byk semangat melalui pengalaman beliau.

    Bila mood down aku pun xtau nk buat apa. 1 ungkapan yg aku pegang "kejayaan milik org yg kuat berusaha"

    ReplyDelete
  3. sis aina':Persepsi positif mmg terbaik even jika kita kekurangan sumber atau fakta tetapi persepsi negatif mampu makan diri kita balik...apa pendapat ang?

    aku suka definisi ang mengenai persepsi. "merupakan satu pemikiran yg bermain dlm diri"..

    sisto:bila mood down mmg serabut tahap melampau...cara nak handle kena ada ayat2 mcm nie la...

    TQ for sharing..."Kejayaan milik org yg kuat berusaha".Terbaikkk sis...

    ReplyDelete
  4. yes, tapi kerana persepsi jga ia boleh 'membunuh scara senyap' skiranya fakta @ sumber diputarbelitkan ... dan dari situ kita bleh tahu sapa manusia yg btopengkan syaitan ... bnyak cth, didada akhbar mngenai hal ini ... bila yg buruk disangka baik, yg hina disangka budiman ... bila manusia bermain dengan 'persepsi' ramai yg mula tergelincir dari landasan yg spttnya mreka lalui ...

    apapun persepsi, suatu pkara yg subjektif ... kdgkala undang2 pun boleh kalah ... hakim jga boleh tsungkur dgn kata2 peguam yg hebat berbicara ... dan juri hanya mngangguk tanda setuju dan mbuat kep4tusan yang mbabi buta ... maka pesalah mnerima hukuman tdk stimpal dgn kesalahannya ... 'inilah yg dikatakan mahkamah dunia' ...

    so, 'persepsi' takkan berhenti selagi manusia mampu bersuara, bfikir, mberi pdapat, mnegakkan kebenaran ... w/pun kekalahan sentiasa mburu mreka ...

    mmg benar, 'kata2 lebih tajam dari hujung mata pedang' ...

    ReplyDelete
  5. ayat last tue aku x brapa nak setuju...aku prefer guna tulisan lebey tajam dari mata pedang...hehehe..tapi aku setuju dgn the whole thing ang tulis tue...


    Ammar Afandi

    ReplyDelete
  6. boleh, tp hati2 ... jgn hasil penulisan ang tuh memakan diri ang sendiri ... tQ.

    ReplyDelete
  7. TQ for remind me sis...hehehe..so, ang ada any motivation words x??bole la share kat sini...


    Ammar Afandi

    ReplyDelete
  8. better tanya xie, dia memang pakar motovasi ... aku nihh nak motivasi diri aku pun tak lopaihh, uhuk3 ...

    ReplyDelete